CatalàCatalà/span> EspañolEspañol/span> EnglishEnglish/span> FrançaisFrançais/span>
Règim especial de comerç internacional

Règim especial de societats que realitzen explotació internacional d’intangibles o intervenen en el comerç internacional

En aquest post us exposem el comunicat publicat al Bopa pel Govern d'Andorra el passat 22 de desembre.

Comunicat tècnic del 22-12-2015 referent al règim especial de societats que realitzen explotació internacional d’intangibles o intervenen en el comerç internacional, i al règim especial de societats de gestió i inversió financera intragrup.

Destinataris: Aquest comunicat tècnic va destinat als obligats tributaris de l’impost sobre societats que desitgin acollir-se al règim especial de societats que realitzen explotació internacional d’intangibles o intervenen en el comerç internacional, o al règim especial de societats de gestió i inversió financera intragrup.

Normativa: Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, i el Decret pel qual s’aprova el Reglament de l’impost sobre societats, del 23 de setembre del 2015.

1. Objecte d’aquest comunicat tècnic

Establir els criteris interpretatius per aplicar els requisits de disposar en territori andorrà, per realitzar les seves activitats, d’una persona contractada almenys a mitja jornada i d’un local destinat exclusivament d’una superfície mínima de 20 m2.

1. Requisit de persona contractada almenys a mitja jornada

A. Concepte de “persona contractada”

S’entén per “persona contractada” la persona física lligada a la societat per un contracte de treball i que, en conseqüència, està assegurada per la societat a la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS) en qualitat d’assalariada, en cap cas com a treballador per compte propi.

Es considera que es compleix el requisit a comptar de la data d’alta a la CASS, i no a comptar de la data del contracte de treball.

B. Concepte “d’almenys a mitja jornada”

Es requereix un contracte de treball de com a mínim 20 hores setmanals. No s’accepten compensacions ni prorrates (del tipus 1: persona a temps complet durant mig exercici equival a una persona a mitja jornada durant tot l’exercici).

1. Requisit de disposar d’un local destinat exclusivament d’una superfície mínima de 20 m2

A. Concepte de “local”

Es considera “local” qualsevol espai cobert i tancat (habitualment dins d’un edifici) destinat a exercir-hi l’activitat empresarial de la societat. Per “tancat” s’entén que ha de tenir una porta pròpia d’accés que no necessàriament ha de donar al carrer, sinó que pot donar dins d’un local més ampli.

També s’accepta que el local on es desenvolupa l’activitat sigui tot o part d’un apartament, però ha de prevaldre la destinació donada al local sobre la naturalesa del mateix apartament.

B. Concepte “d’ús exclusiu”

Per norma general, no s’accepta que en un mateix local es pugui realitzar l’activitat empresarial de diferents societats. Excepcionalment i per a entitats vinculades (en el sentit de l’article 16 de la Llei), s’accepta que en un mateix local es pugui realitzar l’activitat empresarial de diferents societats sempre que la superfície total del local sigui suficient perquè hi hagi una mitjana mínima de 20 m2 per societat.

Tampoc s’accepta, en cas que el local sigui tot o part d’un habitacle (apartament, pis, casa unifamiliar), que tota o part d’aquesta unitat sigui utilitzada també com a habitatge, ni permanent ni ocasional.

En cap cas s’entén com a local un garatge o part d’un garatge, ni tampoc els trasters.

En qualsevol cas, el local ha de tenir un nivell de funcionalitat adequat per permetre la gestió òptima de l’activitat de la societat, és a dir, ha de comptar amb el mobiliari i l’equipament d’ofimàtica adequats, línies de telèfon/fax, accés a Internet.

C. Concepte de “superfície mínima de 20 m2”

Per al càlcul de la superfície mínima es tindran únicament en compte els metres útils.

En el cas de locals compartits amb altres empreses o ubicats dins de centres de negoci, s’hi podran computar també la part de metres útils d’elements productius d’ús comú. La noció de “productius” no inclou, per exemple, passadissos o terrasses, i sí sales de reunions, recepcions o sales d’espera. En qualsevol cas, la part d’elements productius d’ús comú imputable a la superfície del local de la societat no pot superar 5 m2 (és a dir, el 25% de la superfície mínima requerida).

1. Compliment dels requisits

A. En el règim especial de societats de gestió i inversió financera intragrup

En tractar-se d’un règim amb necessitat d’activitat exclusiva, l’autorització ha de cobrir un exercici fiscal sencer, sense poder-se combinar períodes autoritzats i períodes no autoritzats dins d’un mateix exercici.

Els requisits relatius a la persona contractada i al local s’han de complir de manera ininterrompuda en el transcurs de l’exercici fiscal objecte de la sol·licitud, és a dir, que durant tot l’exercici s’ha d’haver disposat del local, i durant tot l’exercici hi ha d’haver almenys una persona contractada a mitja jornada, sense que s’acceptin compensacions ni prorrates (del tipus 1: persona a temps complet durant mig exercici equival a una persona a mitja jornada durant tot l’exercici).

Tan sols en casos degudament justificats (societats de nova creació, rescissió inesperada del contracte de treball o del contracte d’arrendament…) es tolerarà un període màxim de 60 dies naturals per exercici durant el qual s’hagin pogut incomplir els requisits relatius a la persona contractada, i al local; en el cas de societats de nova creació, a l’inici de la creació, tant per al local com per a la persona contractada i en els altres casos, el màxim de 60 dies naturals es tolerarà de manera independent, ja sigui per al local, ja sigui per a la persona contractada.

En el cas de societats de nova creació, el compliment dels requisits s’examina a comptar de la data d’inscripció constitutiva de la societat al Registre de Societats.

B. En el règim especial de societats que realitzen explotació internacional d’intangibles o intervenen en el comerç internacional

Tan sols en casos degudament justificats (societats de nova creació, rescissió inesperada del contracte de treball o del contracte laboral…) es tolerarà un període màxim de 60 dies naturals per exercici durant el qual s’hagin pogut incomplir els requisits relatius a la persona contractada, i de manera independent un altre període màxim de 60 dies naturals per exercici durant el qual s’hagin pogut incomplir els requisits relatius al local.

En el cas de societats de nova creació, o en els casos en què la societat doni d’alta una nova activitat comercial afecta a la sol·licitud, el compliment dels requisits s’examinarà a comptar de la data del decret d’autorització de l’activitat comercial relativa a la demanda del règim.

Fes que se sàpiga!

No hi ha comentaris.